Research on calculations and design of mobile coal ship loading machine at the coal loading port in Quang Ninh region

- Authors: Xo Van Nguyen 1*, Dinh Vu Dang 1, Linh Viet Tran 1, Quang Van Le 1, Hoang The Nguyen 1, Tien Minh Nguyen 2, Hung Hai Do 2, Thang Van Pham 3
Affiliations:
1 Hanoi University of Mining and Geology, 18 Vien St., Ha Noi, Vietnam,
2 Vinacomin- Machinery JSC, Cam Pha, Quang Ning, Vietnam,
3 National Research Institute of Mechanical Engineering, 4. Pham Van Đong, Hà Nội, Viet Nam
- *Corresponding:This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
- Received: 25th-Mar-2025
- Revised: 28th-Apr-2025
- Accepted: 3rd-May-2025
- Online: 1st-Aug-2025
Abstract:
With the advantages of low cost, safety, and reliability, when the transporting volume is large, waterway transport plays an important role. However, in our country, research on the design and manufacture of transporting and unloading equipments at ports is still limited. These equipments are often imported from abroad with high costs and domestic machinery industry does not master the manufacturing technology. In this article, the authors present some theoretical bases for calculating and designing mobile coal ship loading machine, from which calculated and designed the mobile coal ship loading machine with a capacity of 800 t/h applied in specific conditions at a coal port in Quang Ninh region. The research team used NX simulation design software to design a 3D model of the machine, then analyzed, tested and optimized the design to select reasonable parameters. The results of this research can be a reference in calculating the design of coal pouring machines.

[1]. Nguyễn Văn Xô, (2020). Một số vấn đề trong tính toán thiết kế máy rót than xuống tầu cảng. Hội nghị Khoa học toàn quốc về cơ khí - MEAE.
[2]. Nguyễn Văn Đức (2010). Nghiên cứu hệ thống thiết bị cơ giới hóa rót than xuống xà lan 500 tấn trên các bến cảng Quảng Ninh, phụ thuộc nước thủy triều. Luận văn thạc sỹ kỹ thuật, Trường Đại học Mỏ - Địa chất.
[3]. Vũ Đức Quảng (2015). Báo cáo đề tài cấp Bộ ‘’Nghiên cứu thiết kế hệ thống rót than tại cầu cảng”. Viện Cơ khí Năng lượng và Mỏ - Vinacomin
[4]. Nguyễn Văn Kháng, (2005). Máy và tổ hợp thiết bị vận tải mỏ. Nhà xuất bản Khoa học và Kỹ thuật. Hà Nội.
[5]. Nguyễn Văn Xô, Nguyễn Văn Kháng, (2019). Máy nâng – Máy xếp dỡ. Nhà xuất bản Giao thông vận tải. Hà Nội
[6]. Bộ Lao động, Thương binh và Xã hội (2016). Quy chuẩn kỹ thuật quốc gia QCVN 30:2016/BLĐTBXH về An toàn lao động đối với cầu trục, cổng trục.
[7]. Bộ Khoa học và Công nghệ (2015). Tiêu chuẩn quốc gia TCVN 11077:2015 (ISO 22986:2007) Tiêu chuẩn độ cứng cầu trục, cổng trục.
[8]. Hoàng Ngọc Hà (2020). NX 10-11-12-Thiết kế cơ bản (Basic Design), Viettechview
Other articles