Selecting suitable solution and integrated mine-surveying technologies for serving tunnel driving with oncoming working faces in Ha Long underground coal mine

https://mij.hoimovietnam.vn/en/archives?article=24025
  • Affiliations:

    Hanoi Hanoi University of Mining and Geology

  • *Corresponding:
    This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Received: 1st-Dec-2023
  • Revised: 20th-Feb-2024
  • Accepted: 25th-Feb-2024
  • Online: 30th-Apr-2024
Pages: 32 - 38
Views: 167
Downloads: 2
Rating: , Total rating: 0
Yours rating

Abstract:

During the construction and expansion of mines, in order to increase the area of driving tunnels and save time, the driving method by heading oncoming meeting working faces is often applied. Alignment of the orientation of tunnel driving of oncoming heading faces is an important work that requires choosing appropriate technical solutions and equipment. Any errors, mistakes or inappropriate technological solutions that do not give enough accuracy will cause that two oncoming faces do not meet each other, then causing production delays, loss of moneys and even deadly danger. This article introduces the results of selecting appropriate, optimal technological solutions and equipment that have ensured the success of the construction process of tunnel driving by two oncoming opposite directions in the Ha Long coal mine with an allowed orientation accuracy of Mp=±0.150 m.

How to Cite
Vo, D.Ngoc 2024. Selecting suitable solution and integrated mine-surveying technologies for serving tunnel driving with oncoming working faces in Ha Long underground coal mine (in Vietnamese). Mining Industry Journal. XXXIII, 2 (Apr, 2024), 32-38. .
References

1. Công ty than Hạ Long (2018), Tập đoàn Công nghiệp Than - Khoáng sản Việt Nam: Phê duyệt quy hoạch xây dựng mạng lưới khống chế trắc địa, mạng lưới công trình ngầm, bản đồ địa hình vùng Khe Chàm. Ha Long.

2. Công ty than Hạ Long (2021), Thiết kế xây dựng giếng nghiêng vận tải từ mức -350 m đến -250 m cho dự án Khe Chàm II-IV. Tập đoàn Công nghiệp Than - Khoáng sản Việt Nam.

3. Công ty than Hạ Long, Tập đoàn Công nghiệp Than - Khoáng sản Việt Nam (2020). Báo cáo kỹ thuật thành lập lưới khống chế trắc địa, lưới khống chế công trình ngầm, và bản đồ địa hình khu vực Khe Chàm.

4. Tập đoàn Công nghiệp Than - Khoáng sản Việt Nam (2018), Phê duyệt kế hoạch thăm dò và sản lượng năm.

5. Võ Chí Mỹ, Trắc địa mỏ. (2016), Hà Nội: Nhà xuất bản Khoa học và Công nghệ

6. Bộ Khoa học và Công nghệ (2015). Tiêu chuẩn quốc gia Việt Nam TCVN 10673 về công tác Trắc địa mỏ. Hà Nội.

3. KẾT QUẢ VÀ THẢO LUẬN Bảng 1 thể hiện kết quả của công tác định hướng với góc phương vị của cạnh đầu tiên của đường chuyền được đo bằng máy kinh vĩ con quay GTA1800R. Độ lệch của góc phương vị là 15‘45“. Kết quả này đáp ứng được yêu cầu về độ chính xác theo quy phạm trắc địa mỏ Việt Nam. Mỗi trạm đường chuyền được kết nối bởi các trạm đo xây dựng khi đường lò phát triển. Với chiều dài 1,0 km, đường chuyền có 15 trạm. Để sử dụng lâu dài, các điểm đường chuyền được bố trí trên nóc lò, trong khi một vài điểm có thể được bố trí dưới nền lò và được xây bằng xi măng. Lưới được bình sai, và kết quả đáp ứng yêu cầu của qui phạm như sau: - Sai số trung phương tương đối của cạnh: ; - Sai số trung phương đo góc: Mβ

Other articles